Nr 1 / 3
Muntlig kommunikationsfärdighet i modersmålet, gymnasiet (TALKO)
Oral communication skill in mother tongue Swedish, secondary level
Datum: | 1.4.1995-1.9.1997 |
Kod: | K5612 |
Institution: | Åbo Akademi / Pedagogiska fakulteten (PF), Institutionen för lärarutbildning |
Adress: |
Kyrkoesplanaden 11-13 / PB 311, FIN-65101 Vasa
Tel. +358-6-3247 324 Fax +358-6-3247 302 E-post Anna-Lena.Ostern@abo.fi |
Projektledare: |
PeD, FL Anna-Lena Östern, biträdande professor
(1.4.1995-1.9.1997) |
Forskare: |
PeM Sol-Britt Granlund (1.4.1995-1.9.1997) FM Ulla Granfors (1.4.1995-1.9.1997) FM Elizabeth Knip-Häggqvist (1.4.1995-1.9.1997) |
Typ av forskning: |
0 (0=Inom tjänst, 1=Beställd forskning, 2=Samarbetsforskning)
- grundforskning 40 % - tillämpad forskning 30 % - utvecklingsarbete 30 % |
Inhemsk finansiering: |
Utbildningstyrelsen, Helsingfors () FIM 50000 |
Årsverken: | Totalt: 19 månader |
Beställd av: | Utbildningsstyrelsen, Helsingfors |
Kontakter: | PUHVI, Jyväskylän yliopisto |
Ämnesord: | gymnasium, modersmålet, svenska, utvärdering, lukio, äidinkieli, ruotsin kieli, arviointi, muntlig färdighet, central utvärdering, drama, oral skill, central evaluation, drama, |
Syftet med forskningsprojektet är att utarbeta kritierier för bedömning av muntlig färdig i gymnasiet.På basis av kriterierna utarbetas ett prov som kan ges i gymnasiet (diplom i muntlig färdighet och drama).Vidare syftar projektet till att utveckla en läroplan för muntlig färdighet och drama för gymnasiet samt att utveckla undervisningen i modersmålets muntliga del samt att i drama bl.a. genom att utveckla läromedel.
The aim of the research project is to establish some criterias for evaluation of oral skill at a secondary level (gymnasium).Based on the criterias the project will develop a test to be given in the gymnasium (a diploma in oral skill and drama).Futhermore the project aims at developing a curriculum for oral skill and drama för the gymnasium-level and to develop the teaching concerning the oral part of mother tongue education and in drama among others by developing a didactic tool. -The research approach has during 1995 been explorative and a cooperation with a reference-group of mother tongue Swedish-teachers has been established.During spring 1996 some tasks are tried out for testing oral skill and drama skill.The projekt will be reported in 1997.
28.3.1996 / 1.4.1996