Nr 3 / 25
Utveckling av bränslesnåla bensindrivna bilar och diesellastbilar med litet NOx utsläpp
LeaNOx development for lean burn cars and diesel trucks.
Datum: | 1.1.1996-31.12.1998 |
Kod: | 7761 |
Institution: | Åbo Akademi / Kemisk-tekniska fakulteten (KTF), Institutionen för teknisk kemi |
Adress: |
Biskopsg. 8, FIN-20500 Åbo
Tel. +358-2-2154 429 Fax +358-2-2154 479 E-post llindfor@abo.fi |
Projektledare: |
TkD Lars-Eric Lindfors, prof.
(1.1.1996-31.12.1998) |
Forskare: |
DI Kari Eränen (-) DI Narenda Kumar (-) |
Typ av forskning: |
2 (0=Inom tjänst, 1=Beställd forskning, 2=Samarbetsforskning)
- grundforskning 50 % - tillämpad forskning 50 % |
Utländsk finansiering: |
The European Union () Brite-EuRam III = Industrial & Material Technologies, ett forskningsprogram inom EU:s avdelning DG XII. () |
Årsverken: | Totalt: 33 månader |
Partner: | Volvo tekniska utveckling (koordinator), Göteborg, Sverige BMW, Munchen, Tyskland Renault, Ruel-Malmaison, Frankrike Volkswagen, Wolfsburg, Tyskland Johnson Matthey, Royston, England AVL Gesellschaft fur Verbrennungskraftmaschinen und Messtechnik, Graz, Österrike Lunds Universitet, Lund, Sverige Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Tyskland University of Reading, Reading, England Dornier, Friedrichshafen, Tyskland Katholieke Universiteit leuven, leuven, Belgien Univesite de Haute Alsace, Mulhouse, frankrike Daimler-Benz, Stuttgart, Tyskland |
Ämnesord: | utsläpp, bilar, lastbilar, bränslen, päästöt, autot, kuorma-autot, polttoaineet, de-NOx,, SCR, , , de-NOx, SCR, |
Utvecklande av nya katalysatorer inklusive deaktivering, mekanismer och reducerande kolväten samt designkriterier för konstruktion av tre demonstrationsfordon.
Development of novel catalysts, mechanistics, HC reducing agents, ageing and design criteria to enable design of three demonstrator vehicles.
14.2.1996 / 3.3.1997